Gadstrup Skole, Roskilde

FÆRDSELSKONTAKTLÆRER RIKKE THERKELSEN:
‘Jeg har aldrig set så mange børn gå og cykle til skole i de 10 år, jeg har været lærer på skolen’. 

PROBLEM
I flere år har skolen haft det problem, at mange forældre sætter deres børn af lige foran skolen. Da elever på cykel skal ind ad samme stikvej, følger de sig utrygge på den trænge plads.
Gadstrup Skole er en landsbyskole, hvor størstedelen af skolens elever bor i cykel- eller gåafstand til skolen. Alligevel var der mange elever, der blev kørt i skole af deres forældre.

ELEVERNES IDE: DRØMMESTIEN – NY SKOLEVEJ
En elev spurgte, hvorfor der ikke var nogen, der cyklede på stien bag ved skolen i stedet.
Det blev startskuddet til at udvikle ’Drømmestien’.

  Stien blev delt, så man nu cykler i den ene side og går i den anden. Det gør det mere trygt for eleverne at cykle eller gå i skole.

     
Det skal ikke kun være trygt at cykle og gå i skole, det skal også være sjovt.
Derfor blev stien udsmykket med enhjørninger, edderkoppespind samt cykelbump.

FRA PASSIV PASSAGER TIL AKTIV CYKLIST OG FODGÆNGER
Før projektet gik i gang, viste en trafiktælling, at 70 % af skolens elever i 0.-5. Klasse blev kørt i skole. En uge efter projektet sluttede viste en trafiktælling, at det nu kun var 38% af skolens elever i 0.-5. klasse, der blev kørt.
Resten gik eller cyklede i skole via skolens nye sti ’Drømmestien’ .

ELEVER HAR LOKALKENDSKAB
Det er tydeligt, at eleverne kender området rigtig godt, og de var derfor hurtige til at finde på løsninger til, hvordan man kunne få flere elever til at cykle og gå i skole. Den kedelige sti bag ved skolen blev omdannet til en ’Drømmesti’, hvor det både er trygt og sjovt at komme i skole.

Fordelen ved at inddrage elever i trafikprojekter er, at de kender området omkring skolen, fordi de færdes der hver dag. Samtidig er de gode ambassadører for ønsket om en ændret trafik, da skolens øvrige elever og forældre lytter til dem.

Projektet med eleverne er udført sideløbende med at Roskilde Kommune planlægger den fysiske infrastruktur omkring skolen. Målet er at den nye adfærd skal understøttes af det fysiske.

Udover selve ’Drømmestien’ har eleverne udviklet en række aktiviteter som skal støtte op om den nye transportadfærd:

  • konkurrencer
  • flyers
  • klistermærker
  • en selvproduceret kampagnevideo
  • infomøde for 0.-5. årgang
  • forældrebrev til intranet
  • rundvisning i trafikken så de mindste elever ved, hvad de skal om morgenen


Eleverne tegner skitser til kllistermærker

Her kan du læse en procesbeskrivelse af projektet.