Viceskoleleder, Kasper Broeng
At eleverne har medvirket til at designe skolens kys-og-kør område gør, at det nu er blevet langt tydeligere, hvordan kys-og-kør området skal anvendes.
Eleverne i trafikgruppen er gået forrest og har vist de mindre elever, hvordan det nye anlæg skal bruges.
INDVIELSE AF ‘KYS OG KØR-OMRÅDET’
En regnvejrsdag i oktober blev det nye ‘Kys og kør’ område på Østervangsskolen indviet. Eleverne og skolens leder holdt tale, klippede den røde snor og inviterede på en reception for elever, lærere og ledere.
https://www.facebook.com/roskildekommune/videos/2647538911977681/
————————————————————————————————————–
ELEVER UDVIKLER KYS OG KØR- OMRÅDE
Som en del af projektet AMBASSADØRER FOR SIKKER TRAFIK, har TRAFIK I BØRNEHØJDE inddraget skolens trafikgruppe i at designe ‘Kys og kør’- området foran skolen, så det blev endnu mere tydeligt, hvilken adfærd, der ønskes her.
PROBLEM: Mange bruger skolens ‘Kys og kør-område’ forkert. I stedet for at sætte børnene af ved ‘Kys og kør’-pladserne og køre igen, parkereres bilen på området og børnene følges ind på skolen.
Derudover ligger der en Fakta lige ved siden af skolen, og her parkerer kunderne også på kys og kør-området, når de skal ind og handle.
FYSISK ANLÆG: .Det var vigtigt for eleverne, at det skulle være helt tydeligt, at det ikke er tilladt at parkere her. Eleverne var ret enige om, at der skal males direkte på asfalten.
Skilte med logo og tekst hænger på ‘Kys og kør’ -området.
De kom bl.a med disse ideer:
- Der skal males en spærreflade ind mod kantstenen, så det er tydeligt, at bilister ikke må parkere her.
- Området skal males som en rundkørsel.
- Der skal males ‘Kys og kør’ direkte på asfalten, så bilisterne ser det, når de kommer kørende.
- ‘Kys og kør’-logo fra skiltet skal males på asfalten. Så det kunne blive helt tydeligt, hvilken adfærd der ønskes på disse pladser.
I forbindelse med indvielsen af skolens nye ‘Kys og kør’-område udviklede eleverne en konkurrence, der skal få skolens elever til at bruge de nye ‘Kys og kør’- pladser på den rigtige måde samt bruge ‘Dyrestien’, som de også har udviklet, som et trygt måde at komme til skole, for de elever, der cykler og går i skole. Læs om Østervangsskolens ‘Dyresti’.