Procesbeskrivelse

1. WORKSHOP: Eleverne introduceres til faglig læring på cyklen.

Vi underviser eleverne i forskellige cykeløvelser målrettet et bogligt fag.

img_0960
2. klasser laver ord af bogstaver i dansk

2. WORKSHOP: Eleverne udvikler egne cykelaktiviteter målrettet det samme boglige fag.

Eleverne skal bruge cyklen, når de skal undervise en af skolens yngre klasser.

3. WORKSHOP: Eleverne underviser en yngre klasse i deres egne cykelaktiviteter.


5. klasse underviser 4. klasse i matematik – på cykel selvfølgelig!

Tidsforbrug: Vi afholder et formøde til at afklare hvilket fag vi skal integrere med cyklen. Det tager ca. 45 minutter.
De tre workshops varer to lektioner. Dvs. 3 x 2 lektioner i alt. De to første kan udføres samlet på en formiddag, så det bliver fire lektioner.

Undervisningsmateriale:
I samarbejde med elever og lærere i Odense Kommune har vi udviklet 10 faglige øvelser, der integrerer bevægelse på cyklen med den faglige undervisning.
SkolenCykler_Undervisningsmateriale_A4_HI

Dit udbytte som ingeniør: Når eleverne skal bruge cyklen i undervisningen, skal den medbringes i skole, hvilket øger sandsynligheden for at eleverne cykler til og fra skole. Flere lærere fortæller, at de afprøver elevernes ideer imellem de tre workshops, og derfor skal eleverne have deres cykler med i skole flere gange.

Dit udbytte som lærer: Forløbets didaktiske styrke er inspiration til at kombinere faglighed og bevægelse – eleverne glemmer/nyder at de lærer, når de er helt optaget af at cykle.  Desuden ser du elevernes ejerskab og ansvar, når de skal udvikle undervisning og gennemføre den. Denne ide kan bruges i mange andre sammenhænge.