GF Fondens filmkonkurrence

TRAFIKFILM OG KONKURRENCE I UDSKOLINGEN, GF FONDEN
For 3. år i træk samarbejder vi med  GF fonden om at få trafikundervisning på skoleskemaet i 7. og 8. klasser rundt om i Danmark!

Den traditionelle trafikundervisning bliver udskiftet med planlægning og udvikling af en trafikkampagne fra unge til unge.
Eleverne undersøger trafikken i deres nærområde – hvilke trafikale problemer står de over for – og hvilket budskab kan være med til at løse problematikken?

ÅRETS TEMA 2020 ER:
‘Overskud til hinanden i trafikken’

Vi mener, der er behov for at unge kommunikerer til unge, hvis budskabet skal nå igennem.

UNDERVISNINGSTILBUD:
Vi tager ud på skoler og klæder eleverne på til at producere deres egne kampagnefilm med fokus på trafiksikkerhed. Læs mere om trafikundervisningen her. 

SIDSTE ÅRS VINDERE:
Vi var en del af dommerpanelet, og vinderne i 2019 blev:

1. plads: Kærlighed kan gøre ondt lavet af 7.a fra Haderup Skole.
Dommernes begrundelse:

”En teknisk god film, som tager udgangspunkt i en anden kontekst end trafiksikkerhed. I har tænkt ud af boksen og lavet en kærlighedshistorie, der gør det nærværende for målgruppen. Opbygningen i filmen er gennemtænkt, og både musik og lydeffekter bidrager til at understøtte fortællingen og spændingen. Der dannes et klart budskab om trafiksikkerhed, illustreret ved brugen af mobiltelefon, samt skarpe dialoger med karaktererne i filmen.”

2. plads: Trafikken før musikken lavet af 7.y fra Dronninggårdskolen.
Dommernes begrundelse:

”Filmen er et godt eksempel på, hvordan man laver en let forståelig fortælling ved hjælp af gode kameravinkler og velovervejet lydbrug. Det er en enkel, men god historie, hvor brugen af moderne teknologier giver noget ekstra til filmen. Samtidig bærer lyden fortællingen godt på vej og fungerer i høj grad, når billedet går i sort ved ulykken.”

3. plads: Vær kvik i din trafik lavet af 8.a fra Havrehedskolen.
Dommernes begrundelse:

”Filmen viser tydeligt, hvor meget arbejde der er lagt i klipningen, hvilket gør det let for målgruppen at følge med. Samtidig er lyden et bærende element, hvor spændingen opbygges hele vejen hen mod klimakset. Særligt slutningen er interessant, da det er en glimrende måde at sætte fokus på vigtige ting i trafikken. I stedet for blot at vise dem visuelt, bruger man også lyde til at fremhæve hvert element. Det er super godt set.”

Specialprisen: Stayin’ Alive lavet af 7.y fra Skolen på Islands Brygge.
Dommernes begrundelse:

”Stayin’ Alive er en feel good film, der viser hvor vigtig en rolle, skolepatruljen spiller i en helt almindelig hverdag. Det er en seriøs film, hvor brugen af musik og farver, er med til at fortælle en skarpt vinklet historie. Filmen vinder specialprisen, fordi den skiller sig ud med de filmiske virkemidler, der gøres brug af, samt en gennemtænkt fortælleteknik. Der er fokus på trafiksikkerhed – men det er også en film, man bliver i godt humør af.”

GF- fonden gentager filmkonkurrencen i foråret 2020, du kan læse mere om GF Filmkonkurrence her:
GF fondens undervisningsmateriale