Gadbjerg Skole, Vejle

Hvordan kan elever være med til at løse nogle af skolens trafikale udfordringer?

Viceskoleleder, Egon Munk-Andersen

Problem:
På Gadbjerg Skole pegede eleverne på tre trafikale udfordringer

  • Der køres for stærkt og holdes ikke tilbage for fodgængere på hovedvejen foran skolen, hvilket bevirker, at eleverne ikke kan komme over vejen

  • Forældrene parkerer andre steder end i parkeringsbåsene på parkeringspladsen

  • Forældrene sætter deres børn af på stikvejen, ind til skolen, som ellers er forbeholdt cyklisterne. Dette gør elever på cykel utrygge

”Trafik i Børnehøjde har i udførelsen taget konkret udgangspunkt i elevernes oplevelser og ideer. Det har gennem hele forløbet været tydeligt, at det lokale og elevernes synspunkter er blevet taget alvorligt og omsat til handling og virkelighed.”

Skilt med slogan på hovedvejen foran skolen samt små gedekid inde i siden.

Elevernes idéer

Eleverne ønsker, på en positiv måde, at sætte fokus på, at bilister skal sætte farten ned i området omkring skolen.
Med sloganet ‘Sæt farten ned, når ud ser en ged‘ på skilte omkring skolen, samt små gedekid i træ sættes der, på en anderledes måde, fokus på, at eleverne vil have farten ned.

Informationer til forældre

Derudover blev forældrene informeret om, at de og deres børn fremover skal gøre følgende om morgenen:
1) Holde tilbage for fodgængere på Langgade, så de kan komme over fodgængerfeltet.
2) Hvis de kommer i bil: Parker i parkeringsbåsene på parkeringspladsen ved hallen.
3) Hvis jeres barn cykler i skole: Cykl ind til skolen via Langgade (sidevejen ved børnehaven).

Eleverne har selv malet de geder, der nu står rundt omkring vejene nær skolen!