Kaptajn Johnsens Skole, Frederiksberg

5.b på Kaptajn Johnsens Skole på Frederiksberg, blev inddraget i at forbedre skolevejen foran deres skole i et elevinddragelsesforløb.

Problem

Ifølge 5.b var der følgende problemer på vejene omkring skolen om morgenen.

  • Utryghed om morgenen som følge af mange biler. Bilerne parkerer på fortovet og bakker uhensigtsmæssigt.

  • Biler, hvorfra der afsættes børn om morgenen, spærrer overgangen ved et helleanlæg.

  • Forældre og andre cyklister cykler mod ensretningen, hvilket giver utryghed for elever på cykel på vej i den ’rigtige’ retning.

Elevernes idéer

Efter trafikprojektet fik eleverne til opgave at komme med input til skolens trafikpolitik ud fra de løsningsforslag, de var kommet med i projektet.
Vi har ud fra elevernes ideer, videregivet følgende til skolen og Frederiksberg Kommune.

Kampagne til elever og forældre

Derudover blev forældrene informeret om, at de og deres børn fremover skal gøre følgende om morgenen:
1) Holde tilbage for fodgængere på Langgade, så de kan komme over fodgængerfeltet.
2) Hvis de kommer i bil: Parker i parkeringsbåsene på parkeringspladsen ved hallen.
3) Hvis jeres barn cykler i skole: Cykl ind til skolen via Langgade (sidevejen ved børnehaven).

Parkering af biler og afsætning

Efter trafikprojektet fik eleverne til opgave at komme med input til skolens trafikpolitik ud fra de løsningsforslag, de var kommet med i projektet.
Vi har ud fra elevernes ideer, videregivet følgende til skolen og Frederiksberg Kommune.

Tilføjelse til afsnittet ’På cykel til skole’

For elevernes tryghed er det vigtigt, at der kun cykles med ensretningen på Lykkesholms Allé.