Elever i rollen som trafikingeniører

I projektet ‘Elever som trafikeksperter’ skal vi inspirere flere elever til at vælge science fremover ved at sætte dem i rollen som trafikingeniører. Trafik i Børnehøjde har mere end 10 års erfaring med at løse problemer ved skoler ved at fokusere på elevinddragelse. I projektet kombineres denne erfaring med formålet; at øge børn og unges interesse for naturvidenskab og teknologi ved at bringe scienceundervisningen ind i et virkeligt projekt, der normalt udføres af trafikingeniører.  

Kombinationen af vores inddragelsesforløb, hvor elever løser trafikproblemer og scienceopgaver kalder vi for ’virkelighedsnær scienceundervisning’.  


 

Scienceundervisning kan være meget teoretisk og i hvert fald foregå i klasselokalerne. I vores projekter gøres scienceundervisningen mere virkelighedsnær for eleverne, ved at de er med til at udføre et virkeligt projekt, der har stor sandsynlighed for at forbedre trafikforholdene omkring deres skole og få flere elever til at cykle og gå i skole.  

I dette projekt skruer vi endnu mere op for elevernes funktion som trafikeksperter og skal afprøve og udvikle endnu flere opgaver til elever, der svarer til de opgaver en trafikingeniør normalt skal løse:

Elever analyserer morgentrafikken omkring skolen ud fra de videoanalyser og tracking, som @Raw Mobility har udført.

Elever analyserer de trafiktællinger, de selv har lavet på deres skole ved hjælp af søjle- og cirkeldiagrammer. 


Til at hjælpe os med at udvikle scienceopgaver, har vi den fornøjelse at have @Lene og @Nina fra Engineer the Future med ombord i projektet. Vi skal i  samarbejde udvikle et undervisningsmateriale til elever i grundskolen. Det skal muliggøre, at flere lærere på egen hånd og evt. i samarbejde med kommunens trafikafdeling kan arbejde med trafik og science i skolen.   

Undersøgende pige

Trafik i Børnehøjde har modtaget støtte til projektet ’Elever som trafikeksperter’ fra Villum Fonden, Novo Nordisk Fonden og Østifterne. Projektet udføres over fem år frem til 31. december 2028. 

 
 
 
Forrige
Forrige

Trafikingeniører på besøg