Markant stigning i antallet af cyklister på Nr. Jernløse Skole

På Nr. Jernløse Skole i Holbæk har eleverne i 5.b spillet en central rolle i et trafikprojekt, der har medført en markant stigning i antallet af elever, der cykler til skole. Eleverne har udviklet og udført en kampagne med bl.a. et Cykelbarometer, der har medført en forøgelse af cyklende elever steget med hele 143%. Efter korrektion for årstidsvariationer, som anbefalet af Vejdirektoratet, er stigningen i antallet af cyklister vurderet til 55%. Samtidig har eleverne medvirket til trafiktiltag, der har forbedret trygheden for cyklister og fodgængere på skolens p-plads.

 

Kort beskrivelse af tiltagene

For at få flere elever til at cykle og gå, blev følgende tiltag iværksat: 

- Nyt asfaltlag på stien bag skolen, som forbedrer cyklisternes sikkerhed 

- Cykelrute øst om skolen, der forhindrer eleverne i at krydse indkørslen til p-pladsen 

- Cykelfrikvarter, hvor klasser på skift kan cykle i udvalgte frikvarterer 

- Cykelbarometer, hvor elever på 0.-5. årgang er fælles om at se hvor meget de kan cykle på tre uger.

På skolens p-plads blev der gennemført et forsøg for at forbedre trafikflowet, herunder etablering af en ekstra udkørsel og en 'kys-og-kør'-bane for at erstatte afsætning midt på p-pladsen (se kort). 

 

Effekt af tiltagene - Videoanalyse

Effekten af trafiksikkerhedstiltagene 

En videoanalyse udført af RawMobility før og efter projektets tiltag viser en markant positiv ændring i elevernes transportmiddelvalg: 

- Antal cyklister: Før projektet blev der registreret 55 cykler. Efteranalysen viste 134 cykler, en stigning på 143%. 

- Antal gående: Antallet af gående elever steg fra 32 til 41, hvilket svarer til en stigning på 28%. 

Efter korrektion for årstidsvariationen ender stigningen i antallet af cyklister på 55%. 

 

Antal cyklister til Nr. Jernløse Skole før/efter (akkumuleret)

 

Effektiv brug af ny 'kys-og-kør'-bane

Tiltagene på skolens p-plads har også haft en positiv effekt. Før projektet blev der afsat børn fra 39 biler i parkeringsrækkerne (midt på p-pladsen) mellem kl. 7.15-8.15, hvilket skabte utrygge forhold. Efter implementeringen er dette tal faldet til 9 biler.

I forsøget er der 54 bilister, der benytter de to nye 'kys-og-kør'-baner. Inden forsøget blev 20 elever sat af samme sted - ved fortovskanten.

I før/efter analysen fremgår det at færre børn bliver sat af midt på p-pladsen og flere afsættes ved fortovkanten.

 

Forældre oplever øget tryghed

En spørgeskemaundersøgelse blandt 74 forældre viser, at 77% af forældrene oplever, at p-pladsen er blevet mere tryg eller meget mere tryg efter de nye trafikforanstaltninger. Dette understreger, at projektet ikke kun har øget antallet af cyklister og gående, men også forbedret forældrenes oplevelse af skolens trafikale forhold.

Vurdering af resultaterne

Eleverne peger selv på kampagnen for at få flere til at cykle som den største succes. Dette viser, hvor effektiv elevinddragelse kan være, når det kommer til at skabe reelle forandringer. Samtidig er de forbedrede forhold på p-pladsen en nødvendig ændring, da skolens store opland betyder, at det er svært at undgå, at elever fortsat bliver afleveret i bil.

 
Forrige
Forrige

Elever fortæller forældre om trafiksikkerhed via video

Næste
Næste

Hvorfor er Engineering relevant i trafikprojekter?