Trafik i Børnehøjde

Helhedsorienterede projekter

Vi har erfaring med at trafikudfordringer ved skoler skal løses med en helhedsorienteret tilgang hvor vi håndterer både adfærd, undervisning og fysiske anlæg gennem en grundig dialogproces. For at skolerne skal tage mere ansvar for situationen inddrager vi dem det hele drejer sig om – eleverne – i at kortlægge, udvikle og udføre trafiktiltag. Når vi udfører projekter, kombinerer vi adfærd, fysiske anlæg og undervisning. Det hele sættes i gang i en indvielse eller et event for hele skolen.

Læs om hvilke ydelser
vi tilbyder

Adfærd og kommunikation

Vores mantra er adfærd før anlæg. Det betyder, at det er afgørende, at vi først skal beslutte hvilken adfærd, der er den ønskede adfærd i samarbejde med den aktuelle skole. Dernæst kan vi undersøge hvilke fysiske anlæg, der kan understøtte den ønskede adfærd

De elever, der inddrages i projektet, er meget effektive til at kommunikere et projekts budskaber ud til både andre elever og forældre. Vi støtter eleverne hele vejen med at designe kommunikationsmateriale og strukturere præsentation af projekttiltagene. Eleverne har hovedrollen – vi hjælper i baggrunden.

Fysiske anlæg

I vores projekter anvender vi ofte fysiske anlæg i et midlertidigt format - også kaldet prøvehandlinger. Det giver os mulighed for på relativt kort tid at kunne få tilladelse til fysiske løsninger. De fysiske tiltag afprøves sammen med adfærds- og undervisningstiltag i en periode på ca. otte uger. Ud fra prøvehandlingerne vurderes det, hvordan forvaltningen kan støtte projektet med permanente fysiske tiltag og hvordan skolen kan sætte adfærd og undervisning i system fx i en trafikpolitik.

Undervisning

I vores projekter udvikler eleverne undervisning, der integreres med de øvrige tiltag. Det kan fx være cykelaktiviteter i frikvarteret, der kombineres med en konkurrence om hvilke klasser der cykler mest. Undervisning og elevernes kompetence er skolernes og forældrenes ansvar, men det kan virke særligt motiverende for børn i indskolingen hvis elever i de større klasser bliver fortalere for at cykle.

skolen

Til

  • Forbedret trafikforhold

    Forbedret indlæring

    Virkelighedsnært undervisningsprojekt

    Motivation gennem elevinddragelse

    Ambassadør-tankegang

kommunen

Til

  • Dokumenteret effekt

    Skræddersyede trafikløsninger

    Skolen engageres og tager ansvar

    Besparelser på anlægsbudgettet

    Besparelser i CO2-regnskabet