Nyt undervisningsmateriale på vej: Integration af science og trafiksikkerhed i skolen


Samarbejde med Engineer the Future

Før sommerferien havde vi besøg af Lene Pfeiffer Petersen fra Engineer the Future på projektet på Nr. Jernløse Skole i Holbæk. I samarbejde med Engineer the Future skal vi udvikle et undervisningsmateriale som en del af vores projekt. Engineer the Future er et initiativ under Ingeniørforeningen, der skal inspirere flere elever til at vælge science som karrierevej.

På Kalvebod Brygge i København sidder 19 engagerede ansatte, der på alle mulige måder arbejder med at gøre engineering i skolen mere almindelig. Organisationen har allerede et stærkt omdømme på mange danske skoler og er kendt for deres høje faglighed inden for science.

Undervisningsmateriale lanceres i starten af 2025

Vi ser frem til et spændende samarbejde de kommende år og forventer, at det vil åbne flere døre for Trafik i Børnehøjde ude på skolerne. Som et konkret resultat af samarbejdet vil vi udvikle et undervisningsmateriale, der vil være gratis tilgængeligt online for alle skoler. 

  • Materialet skal kunne anvendes på forskellige måder – både af lærere på egen hånd og i samarbejde med eksterne partnere, der kan gøre forløbet mere trafikfagligt.

  • Materialet forventes at være klar fra starten af 2025.


Udvikling af konkrete opgaver til at styrke scienceundervisningen i skolen

Vi er allerede i gang med at udvikle konkrete opgaver, der skal styrke vores projekt ude på skolerne og gøre det mere scienceorienteret – og det ser meget lovende ud! Med det nye undervisningsmateriale kan vi tilbyde skolerne en mulighed for at opfylde vigtige mål inden for scienceundervisningen, samtidig med at eleverne engageres i at løse reelle trafikale udfordringer omkring deres skole.

Vi forventer, at det vil gøre lærerne mere positive over for at deltage i projektet, da de ikke skal frygte at komme bagud i forhold til deres faglige mål, når de afsætter tid til at arbejde med trafiksikkerheden omkring skolen. I stedet kan de kombinere deres faglige scienceundervisning med at løse et reelt problem på skolen.

Åbning af døre på skolerne med faglig undervisning 

Undervisningsmaterialet har på den måde potentiale for at åbne flere døre ude på skolerne, da det for vores vedkommende ikke handler om at tilføje ekstra opgaver til lærerne, men om at tilbyde meningsfuld undervisning – undervisning, der engagerer eleverne ved at lade dem udvikle og arbejde med trafikløsninger omkring deres skole i stil med trafikingeniørers arbejde.

I den kommende tid vil vi i vores blogindlæg beskrive Engineering-designprocessen mere detaljeret og hvilke fordele der er i at inddrage den som en del af vores projekter– se figuren herunder.

Læs mere om Engineering i skolen via følgende link: https://engineerthefuture.dk/undervisning/engineering-i-skolen/


Trafik i Børnehøjde har modtaget støtte til projektet ’Elever som trafikeksperter’ fra Villum Fonden, Novo Nordisk Fonden og Østifterne. Projektet udføres over fem år frem til 31. december 2028. 

 
 
 
Forrige
Forrige

Effekt af bilfri zone på Dalby Skole i Kolding

Næste
Næste

Hvorfor inddrage børn i trafikprojekter?